אחזקת בניינים - מדריך קצר לאתר בנושא וועדי בתים

על פניו אחזקת בניינים נראה דבר של מה בכך אך לא כך הוא הדבר. הבתים כיום מורכבים ומחייבים טיפול של בעלי מקצוע. בהמשך נסביר במה המדובר.

שתף תוכן זה


אחזקת בניינים נתפסת על ידי רוב האנשים כעניין מובן מאליו או דבר שלא דורש השקעה מיוחדת, מלבד אולי שטיפת חדר המדרגות. ועד הבית הוא זה שדואג בפועל לכך שהחיים של כל דיירי הבניין יהיו על מי מנוחות ללא תקלות או ליקויים מיוחדים, אבל מדובר בהרבה מעבר לניקיון המרחב הציבורי. אחזקת בניין כוללת טיפולים תקופתיים קבועים כמו זיפות וסיוד הגג לצד תיקון תקלות במערכת התאורה והחשמל או בעיות בצנרת המשותפת של הבניין. רוב הטיפולי באחזקת הבית נעשה על בסיס התשלומים הקבועים למיסי ועד הבית אך לפעמים נדרש טיפולי חיוני גדול ולא צפוי שדורש גביה נוספת מהדיירים ולעיתים הגביה מכל תושבי הבניין היא החלק הקשה ביותר בעבודת ועד הבית.

שירותי ניקיון

העלות והמורכבות של עבודת שירותי ניקיון חדרי מדרגות תלויה בגודל המרחב הציבורי של הבניין. ברוב הבניינים הניקיון השוטף הוא של חדר המדרגות בלבד – כלומר ניקיון קטן הקף יחסית שנעשה באופן שבועי. ניקיון של רחבת הכניסה, החניה והמקלט אפשר לעשות מספר פעמים בשנהניקיון בתים משותפי כדי לחסוך בעלויות הניקיון מידי חודש.

גינון

ברוב הבניינים המשותפים בארץ יש גינה או חצר משותפת. ההחלטה אם להפוך אותה לשכית חמדה מזמינה ויוקרתית או להשאיר אותה מוזנחת ופראית צריכה להיות החלטה משותפת של הדיירים בישיבת ועד. עבודה מקצועית וקפדנית של גנן או אדריכל נוף באמת יכולה לעשות פלאים, אבל היא כרוכה בעלות נכבדת ובתשלומים קבועים לטיפולי תחזוקה ורענון של הגינה, שבלעדיהם היא תחזור די מהר למצבה המוזנח. הדיירים צריכים להסכים להחלטה לטפח את הגינה כי טיפוח רציני ידרוש תוספת של לפחות כמה עשרות שקלים לוועד הבית מידי חודש.

 זיפות

זיפות, איטום או צביעת הגג הם טיפולים נחוצים בכל בניין אחת לכמה שנים או על פי המלצה של איש מקצוע. מדובר בהוצאה של כמה אלפי שקלים שצריכה לחייב את כל הדיירים – גם מי שגר בקומות הנמוכות. זיפות או איטום לא מקצועי יכול להביא לנזילות ונזקים חמורים לדירות העליונות ולמבנה עצמו – השייך לכל הדיירים. תפקיד ועד הבית לדאוג לזיפות בזמן. ברגע שמתחילה העונה הגשומה קשה מאוד לבצע זיפות יעיל ולמנוע נזקים של מי הגשמים.

הסקה

בבניינים שבהם יש מערכת הסקה מרכזית לחורף, ניתן לחמם את הדירות בצורה זולה יחסית בחימום על בסיס סולר ורדיאטורים. לכן בחודשי החורף מיסי הועד יכולים לעלות משמעותית כדי לממן את הוצאות ההסקה. חשוב לבדוק את המערכת מבעוד מועד – תקלה במערכת ההסקה המרכזית יכולה לדרוש זמן תיקון ממושך ובינתיים הבניין כולו לא יחומם כראוי.

חשמל ותחזוקה שוטפת

לכל אלה נוספים טיפולי תחזוקה נוספים : תיקונים במערכת החשמל והתאורה, תיקון ובדיקת המעלית אם ישנה וטיפול במערכת האינסטלציה המרכזית של המבנה. בבניינים ישנים, במקום לעשות תיקונים קטנים שהם 'טלאי על טלאי', עדיף לאסוף כסף מהדיירים ולחדש את כל מערכת האינסטלציה כדי שתעמוד לרשותכם למשך שנים רבות ללא תקלות נוספות.

מוזמנים להגיב על הכתבה אחזקת בניינים - מדריך קצר לאתר בנושא וועדי בתים:

שתף תוכן זה