זיפות גגות, מדריך קצר לועד הבית

זיפות גגות היה מאז ומעולם מרכיב חשוב בעבודתו של ועד הבית

שתף תוכן זה


זיפות גגות היה מאז ומעולם מרכיב חשוב בעבודתו של ועד הבית. מדובר בטיפול חשוב שתפקידו למנוע נזילות ונזקים לא נעימים לדיירים בחודשי החורף, הכרוך בהוצאה לא מבוטלת שלא קל לגבות אותה מהדיירים ובנוסף חשוב לדאוג לעשות את הזיפות במועד כדי לא להיכנס לחודשי החורף (שבהם קשה לעשות איטום גג מוצלח בגלל הרטיבות) ללא גג מזופת כהלכה.

זיפות גגות

זיפות גגות – אז והיום

זיפות גגות הוא תהליך של מריחת זפת חמה על פני שטח הפנים של הגג, לאחר שנוקה וטופל כדי שהשכבה תקלט היטב.

זפת חמה נצמדת היטב לגגות בטון חשופים בגלל הרכב החומרים הדומה שלהם ובגלל אפיונו של הבטון כחומר סופג. הזיפות צריך להיות אחיד ומלא. אין דבר כזה איטום כמעט מלא – אם יש נקודה זעירה לא אטומה על פני הגג, המים ימצאו דרך להגיע אליה. תהליך הזיפות מושלם בשכבת סיד או הלבנה שנמרחת עליו, שמטרתה להגן עליו מפני מפגעים וקרני שמש ולבודד את הגג מחום.

בעשורים האחרונים נכנסו לשימוש מספר חומרי איטום טובים נוספים כתחליפים לזפת, שהמובילות מבניהם הן איטום על ידי יריעות ביטומניות. יריעות ביטומניות נצמדות היטב לתשתית של בטון או של שכבת זפת קודמת והמבנה היריעתי הגמיש שלהן הופך אותן לעמידות יותר מזפת שנוטה להיסדק או להתייבש עם השנים. יחד עם זאת, הזפת היא עדיין חומר יעיל לאיטום גגות והיא זולה בכ-50 אחוזים מהחומרים האחרים. אין מניעה להשתמש גם היום בזפת לאיטום גגות הבתים, כל עוד הוא נמרח על פני שכבת תשתית מתאימה (בעלת מבנה חומרי דומה).

הגנה על זיפות - הלבנת הגג

הזפת מתאימה למריחה על פני בטון חשוף או על שכבת זפת קודמת. אם הגג שלכם כבר נאטם בשכבה של חומר אחר כמו חומרי איטום אקריליים או פולימריים, זיפות הגג אינה אופציה מוצלחת משום שהחומרים לא נצמדים טוב אחד לשני ולאורך זמן תיווצר הפרדות וממנה לפריצת האיטום המושלם הדרך קצרה. מעל שכבת הזפת חשוב מאוד למרוח שכבת הלבנה או סיד משודרג. בעבר היום מורחים סיד רגיל, שהיה מבודד ומגן אבל נשטף בקלות על ידי הגשמים והיה צורך לסיד מחדש את הגג מידי שנה. בניינים שהיו שוכחים לעשות זאת או מנסים להימנע מעלות הסיוד – נאלצו לזפת מחדש את הגג בטרם עת – לפעמים מידי שנה בשנה. ההגנה על הזיפות, אם כן, היא קריטית ועשויה גם לחסוך לכם בטווח הארוך לא מעט כסף.

חומרי ההלבנה שקיימים היום חזקים ועמידים יותר מסיד וכמובן שגם יקרים יותר, אבל ניתן גם לשדרג את הסיד כדי לקבע טוב יותר לזפת ולמנוע שטיפה מהירה שלו בגשם – באמצעות הוספת דבק אקרילי לתערובת הסיד. עוד אפשרות מוצלחת לחיזוק שכבת הזיפות היא הצמדת יריעות ביטומניות מעל הזפת. היריעות הביטומניות חזקות מהזפת וחוברות אליו מצוין – הוספתן תאריך את תקופת האיטום של הגג במספר שנים נוספות.
 

מוזמנים להגיב על הכתבה זיפות גגות, מדריך קצר לועד הבית:

שתף תוכן זה